Ryggskott kan ibland bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta slitna diskar, men För det mesta en överbelastning i nedre delen även kallad ländrygg eller korsrygg.
Ryggbesvär är ungefär lika vanligt i alla åldrar, till och med barn/ungdomar .

Symptom på ryggskott?

Du får oftast ryggskott i nedre delen av ryggen. Värken kan komma plötsligt med smärtor från muskler, leder, diskar och ledband. Ibland strålar värken ned över säte och höfter och kallas då ischias.

Ryggen låser sig och du får mer ont av vissa rörelser. Du kanske ligger i sängen och har svårt att vända dig. Det kanske hugger till i ryggen. När du blir bättre är det bara vissa rörelser som gör ont, till exempel att stå framåtböjd, sitta eller vrida dig. Dessa ryggbesvär är inte farliga! men det är dumt att provocera smärta.

Varför gör ryggskott så ont?

Många frågar sig vad det är som gör ont?
Neurokirurger hävdar att det inte är muskler som gör ont.
De krampar bara för att skydda dig från din smärta.

Det som är smärtande vid ryggproblem är ledkapseln som ligger som en strumpa runt leden, samt ligament och ledband som går runt kotan.

Kramp när man har ryggskott?

Varför krampar ryggen så mycket vid ryggskott?
Troligtvis för att skydda ryggen från att gå sönder.
Om något går sönder så är det oftast disken mellan kotorna.

Diskbråsk ger heller inte alltid ryggsymtom.
Ryggproblem kan visas och kännas på många olika sätt.

Om en disk går sönder eller har för hög belastning så sipprar det ut vätska från disken som kan provocera nerver i ryggen som sen skickar smärtsignaler till hjärnan.
Försvaret blir då mer kramper för att du inte ska röra dig.

Ryggskott – anatomi

Det finns 24 rörliga kotor i ryggen.
Alla dessa påverkar din funktion vad avser rörligheten.
Finns det ingen rörlighet får kroppen kroppen kompensera.

Många tror att det bara är ländryggen och korsryggen som påverkar din rygg till ett ryggskott.
Men en stel nacke av kontorsarbete och ömma axlar kommer också påverka funktionen av hur övriga ryggen mår. Ryggproblem syns inte på röntgen speciellt ofta.

 

Förebygga ryggskott

Träning stärker dina rygg och benmuskler. Välj träning som passar dig bäst.
Det viktigaste är att du rör på dig ofta. Vill du träna specifika muskelgrupper för att slippa få ryggont så satsa på bål och sätesmuskler.
Stress ökar anspänningen i kroppen.

Dela gärna in dagen i små pass av sittande/stående. Sitt inte för mycket.
Din rygg mår bättre av rörelse.

Hur undersöker man ryggskott?

Har du så ont att du inte ens kan ställa dig upp utan stöd så ligg kvar ett dygn i sängen. Försök hitta en smärtfri position.

Kan du stå upp och ta dig framåt även om det gör ont: Då är du behandlingsbar.

Vid mottagningen lyssnar vi på din historia om vilka besvär du haft tidigare och hur det akuta besväret kom denna gång. Undersökning av reflexer samt andra tester för säkerställa att inget allvarligt hänt. Vid misstanke om allvarlig skada föreslås annan vårdgivare tex. läkare.

Hur behandlar vi ryggskott?

Leder i ryggen som inte har bra rörlighet behandlas med mobiliseringsbehandling.  Har du inte för mycket försvarskramper så kan man påbörja den muskulära behandlingen med tex massage.

 

Egenvård vid ryggskott?

Provocera inte smärtan.

Lyssna på kroppen. Ligg till sängs de första dagarna om du har mycket ont och svårt att röra dig.
Långvarig vila är aldrig bra. Du kan blir stel i leder och muskler.
Arbeta om du kan och undvik för mycket stillasittande.

Så snart det är möjligt kan du börja försiktigt med att promenera, cykla eller simma.


1 kommentar

A WordPress Commenter · april 9, 2018 kl. 17:24

Hi, this is a comment.
To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
Commenter avatars come from Gravatar.

Kommentera