Ryggskott – ont i ryggen

Ryggskott kan ibland bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta slitna diskar, men för det mesta en överbelastning i nedre delen även kallad ländrygg eller korsrygg.
Ryggbesvär är ungefär lika vanligt i alla åldrar, till och med för barn och ungdomar .

Ryggskott
Ryggskott - ont i ryggen 3

Symptom på ryggskott?

Du får oftast ryggvärk i ländrygg, den nedre delen av ryggen. Värken kan komma plötsligt med smärtor från muskler, leder, diskar och ledband. Ibland strålar värken ned över säte och höfter och kallas då ischias.

Ryggen låser sig och du får mer ont av vissa rörelser. Du kanske ligger i sängen och har svårt att vända dig. Det kanske hugger till i ryggen. När du blir bättre är det bara vissa rörelser som gör ont, till exempel att stå framåtböjd, sitta eller vrida dig. Dessa ryggbesvär är inte farliga! men det är dumt att provocera fram smärta.

Varför gör ryggskott så ont?

Många frågar sig vad det är som gör ont?
Neurokirurger hävdar att det inte är muskler som gör ont.
De krampar bara för att skydda dig från din smärta.

Det som är oftast är smärtande vid ryggproblem är ledkapseln som ligger som en strumpa runt leden, samt ligament och ledband som går runt kotan. Men det kan självklart också vara musklerna som ställer till det vid t.ex överbelastning eller muskelbristning.

Kramp när man har ont i ryggen?

Varför krampar ryggen så mycket vid ryggskott?
Troligtvis för att muskler vill skydda ryggen från att gå sönder.
Om något går sönder så är det oftast disken mellan kotorna.

Diskbråck ger heller inte alltid symtom som ryggvärk.
Ont i ryggen kan visas och kännas på många olika sätt.

Om en disk går sönder eller har för hög belastning så sipprar det ut vätska från disken som kan provocera nerver i ryggen som sen skickar smärtsignaler till hjärnan.
Försvaret blir då mer kramper för att du inte ska röra dig.

Ryggvärk – anatomi

Det finns 24 rörliga kotor i ryggen.
Alla dessa påverkar din funktion vad avser rörligheten.
Finns det ingen rörlighet får kroppen kroppen kompensera.

Många tror att det bara är ländryggen och korsryggen som påverkar din rygg till ett ryggskott.
Men en stel nacke av kontorsarbete och ömma axlar kommer också påverka funktionen av hur övriga ryggen mår. Ryggproblem syns inte på röntgen speciellt ofta.

Ryggvärk kan också kallas lumbago.

Förebygga ryggskott

Träning stärker din rygg och benmuskler. Välj träning som passar dig bäst. Jag personligen tycker att all form av styrketräning är bra! Varför inte satsa på ett helkroppsprogram att köra 2-3 dagar i veckan.
Det viktigaste är att du rör på dig ofta. Vill du träna specifika muskelgrupper för att slippa få ryggont så satsa på ben, bål och sätesmuskler.
Tänk också på att stress ökar anspänningen i kroppen.

Dela gärna in dagen i små pass av sittande/stående. Sitt inte för mycket i samma ställning. Din rygg mår bättre av rörelse.

Hur undersöker man ryggskott?

Har du så ont att du inte ens kan ställa dig upp utan stöd så ligg kvar ett dygn i sängen. Försök hitta en smärtfri position.

Kan du stå upp och ta dig framåt även om det gör ont: Då är du behandlingsbar.

Hos oss på Athletic Care lyssnar vi på din historia om vilka besvär du haft tidigare och hur det akuta besväret kom denna gång. Undersökning av reflexer samt andra tester för säkerställa att inget allvarligt hänt. Vid misstanke om allvarlig skada föreslås annan vårdgivare tex. läkare.

Hur behandlar vi ryggskott?

Leder i ryggen som inte har bra rörlighet kan försöka behandlas med enklare mobiliseringsbehandling.  Har du inte för mycket försvarskramper så kan man påbörja den muskulära behandlingen med .tex massage efter 48 timmar. Lättare rehabträning så snart som möjligt.

Egenvård vid ryggskott?

Provocera inte smärtan.

Lyssna på kroppen. Ligg till sängs den första dagen om du har mycket ont och svårt att röra dig men försök ta dig upp och rör på dig dag två.
Långvarig vila är aldrig bra. Du kan bli ännu mer stel i leder och muskler.
Arbeta om du kan och undvik för mycket stillasittande i samma position.

Så snart det är möjligt kan du börja försiktigt med att promenera, cykla eller simma.

Boka tid ryggvärk

Kontakta oss vid frågor!

 

Athletic Care Massage och Rehab

 

Mer läsning

Kostrådgivning

Ett personligt kostschema anpassat för dig, din kropp med maten du gillar att äta gör det lättare att behålla motivationen. Hur fungerar kostrådgivning? Ett personligt

Är du sockerberoende?

Sötsuget kommer…. Det är sent på kvällen och du sitter och slötittar tv. Du är inte hungrig men lite sugen på nåt. Men inte vad

10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

Dom flesta av oss vet att träning är hälsosamt både för kropp och knopp, men kanske inte exakt för vad. Behöver man anledning att träna?