Athletic care Sävedalen

Vad är akut eller kronisk inflammation?

Vad är akut eller kronisk inflammation

Är inflammation alltid något dåligt?

Nej! Inflammation är i grunden en reaktion hos kroppen som syftar till att läka en fysisk skada eller eliminera t.ex virus och bakterier i kroppen.

Akut lokal inflammation

Föreställ att du har fått en hård spark på vaden. Du har nu fått en fysisk skada. Nu startar en biologisk process för att läka skadan/blödningen. Kroppen skjutsar dit extra blod som gör vaden varm. Du kan bli svullen och öm runt det skadade området. Kroppen kommer även att förse det skadade området med extra näring.

Detta är ett exemple på en akut lokal inflammation med en lokal läkningsprocess. När skadan har läkt avtar den inflammatoriska processen och svullnad, värme och ömhet försvinner.

Akut inflammation i hela kroppen

Detta händer när vi smittas av t.ex virus, bakterier eller parasiter. Kroppen tar nu till en rad åtgärder för att oskadliggöra och eliminera inkräktarna.

Vi kommer att påverkas för att spara energi så att kroppen kan fokusera på läkningen. Vi kan bli trötta, sova mer och ha sämre aptit. Som vid en lokal fysisk skada är den här typen av akut inflammation en process som hjälper oss att bli frisk igen.

Vad är skadlig inflammation?

Inflammation som är kopplad till något sjukdomstillstånd kallas kronisk inflammation. Den påverkar ofta hela kroppen.

Kronisk inflammation pågår oftast under en lång tid och är låggradig. Den puttrar i bakgrunden, utan närvaro av t.ex virus eller en fysisk skada.

Kronisk inflammation kan skada våra organ om den pågår länge. Den kan försämra vårt immunförsvar och den oxidativa stressen ökar i kroppen.

Inom forskningen har man sett samband mellan kronisk inflammation och många olika sjukdomar. Dom största sambanden finns mellan kronisk inflammation och hjärt/ kärlsjukdomar, övervikt/bukfetma, högt blodtryck och typ-2 diabetes.

Vad orsakar kronisk inflammation?

Här finns det inget enkelt svar utan det är en lång rad faktorer i vårat liv som bidrar. Stress, dålig sömn, näringsfattig och processad mat, fetma och brist på rörelse/motion.

Vad kan man göra för att minska risken för kronisk inflammation?

Unna dig vardagsmotion

Promenera, cykla, ta trapporna istället för hissen eller varför inte ett pass på gymet? Fysisk aktivitet minskar risken för flera sjukdomar kopplade till kronisk inflammation.

WHOs minsta rekommendation för vuxna är är 150 minuter måttlig fysisk aktivitet i veckan. Det är endast 20 minuter per dag! 20 minuters måttlig fysisk aktivitet hinner dom flesta av oss med. Måttlig fysisk aktivitet innebär att din puls och andning höjs. En snabb promenad löser detta!

Sömnen är viktig

Studier har visat att störd nattsömn och oregelbundna sovvanor kan bidra till kronisk inflammation. Om du reser mycket i jobbet eller jobbar skift kan det så klart vara svårt att skapa regelbundna vanor som främjar din sömn. Det finns dock ändå mycket man kan göra som att sova tillräckligt länge, minska på din skärmtid innan man ska sova. Det blåa ljuset från din TV, dator, iPad eller mobil gör oss pigga och alerta). Försök att få minst 7-8 timmars sömn varje natt.

Sömn är en hel vetenskap i sig. Lär dig mer eller ta hjälp om du vet att du inte får tillräckligt mycket sömn.

Satsa på ”bra” mat/kost

Frukt, grönsaker, fibrer och fisk är exempel på bra mat. Godis, snacks och processad mat är inte lika bra. Laga mat med bra råvaror hemma och skippa snabbmaten.

Vill du veta mer om bra kost, boka en tid för kostrådgivning.

Athletic Care

 

Mer läsning

Powerwalk passar alla!

Vad är powerwalk? Powerwalk är helt enkelt raska promenader som du oftast kan du göra överallt. Träna på lunchen, utomlands, på stranden, i skogen. Helt

5 grymma övningar för att träna magen

5 effektiva övningar för att träna magen Har du tröttnat på vanliga sit-ups? Det har jag! Varför inte testa något nytt! Utmana både sneda och

5 enkla övningar för att träna nacken

5 enkla övningar för att träna nacken Behöver du redskap för att träna nackens muskulatur? Kanske, men det går faktiskt lika bra att träna med