Athletic Care

Vad är hälsosamt?

Vad är hälsosamt?

Vad kravs för att vara hälsosam? 

Dom flesta av oss vill leva med en bra hälsa. Men har jakten på den perfekta kroppen och det perfekta livet gått för långt? Man kan ibland tycka att det är ett krav på att man skall vara vältränad, hälsosam och lycklig.

Många känner ångest över att inte nå sina mål inom träning, tvångstankar över mat, inte ha den perfekta kroppen, för mycket focus på aktivitetsarmband eller ett bra välbefinnande. Man känner sig som en sämre människa om man t.ex inte tränar eller äter bra.

Jag träffar människor varje dag som känner någon form av stress eller ångest över att dom inte hinner ta bättre hand om sig, leva hälsosammare eller äta bra.

Stress, press, förväntningar från t.ex jobbet, familj, dålig sömn m.m. ger en känsla av att inte hinna ta hand om sig själv och leva ett hälsosamt liv. Det är vanligt att många tänker tankar som “efter nyår börjar mitt nya liv”, köper gymkort och rivstartar med träning 5-6 gånger i veckan och när man märker efter ett tag att man inte hinner med detta eller att man har gått ut för hårt så blir det ren panik och pannkaka av allt. 

Här borde man vara mer realistisk och vara ärlig med sig själv om vad som är bäst för en själv. Varför inte kontakta en personlig tränare och kostrådgivare som kan lägga upp ett bra kost och träningsschema efter dina mål och förutsättningar. Det skulle kunna vara en bra start för dig.

 

TIPS 

1. Börja inte för hårt

Undvik gärna en rivstart. Det brukar mestadels sluta med mer stress och press. Jag tror du blir mer motiverad om du lägger dig på en “lagom” nivå där du jobbar efter dina förutsättningar. Fundera på vad du vill få ut av din träning.

2. Ge inte upp

Många saker kan komma i vägen för dina mål med träningen. Ge inte upp bara för att du missade ett pass eller två, blev förkyld eller för att du åt den där bullen som inte ingick i ditt kostschema. Det är inte hela världen.

3. Ha någon att “bolla” med

Det är bra att ha någon att prata med om du känner att din träning eller kost håller på att gå över styr. Får du ofta ångest eller tvångstankar över mat, kroppsuppfattning eller träning kan du behöva professionell hjälp. Det är inget fel med det och vi hjälper dig gärna att hitta rätt hjälp!

4. Undvika stress

Det finns gott om t.ex appar, aktivitetsarmband, klockor m.m. för att mäta sömn, kalorier och träning och mycket mycket mer. Många tycker det kan vara intressant att följa sin utveckling och blir motiverad till att försöka bättra sig. Men andra känner bara stress och press av dessa. Känner du så: undvik dom! Sen så är dom oftast inte 100% tillförlitliga ändå.

 

 

BOKA KONSULTATION 

Mer läsning

Kostrådgivning

Ett personligt kostschema anpassat för dig, din kropp med maten du gillar att äta gör det lättare att behålla motivationen. Hur fungerar kostrådgivning? Ett personligt

Är du sockerberoende?

Sötsuget kommer…. Det är sent på kvällen och du sitter och slötittar tv. Du är inte hungrig men lite sugen på nåt. Men inte vad

10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

Dom flesta av oss vet att träning är hälsosamt både för kropp och knopp, men kanske inte exakt för vad. Behöver man anledning att träna?