Vad är hälsosamt?

Vad kravs för att vara hälsosam? 

Allt fler vill leva ett “hälsosamt” liv. Men har jakten på den perfekta kroppen och det perfekta livet gått för långt? Man kan ibland tycka att det är ett krav på att man skall vara vältränad, hälsosam och lycklig.

Många känner ångest över att inte nå sina mål inom träning, inte ha den perfekta kroppen eller ett bra välbefinnande. Man känner sig som en sämre människa om man t.ex inte tränar eller äter bra.

Jag träffar människor varje dag som känner någon form av stress eller ångest över att dom inte hinner ta bättre hand om sig, leva hälsosamt eller äta bra.

Stress, press, förväntningar från t.ex jobbet, dålig sömn m.m. ger en känsla av att inte hinna ta hand om sig själv och leva ett hälsosamt liv.Det är vanligt att många tänker tankar som “efter nyår börjar mitt nya liv, köper gymkort och rivstartar med träning 5-6 gånger i veckan och när man märker efter ett tag att man inte hinner med detta eller att man har gått ut för hårt så blir det ren panik och pannkaka av allt. Här borde man vara mer realistisk och vara ärlig med sig själv om vad som är bäst för en själv. Varför inte kontakta en personlig tränare och kostrådgivare som kan lägga upp ett bra träningsschema efter dina förutsättningar. Det skulle kunna vara en bra start för dig.

TIPS

1. Börja inte för hårt

Undvik gärna en rivstart. Det är sällan hälsosamt. Jag tror du blir mer motiverad om du lägger dig på en “lagom” nivå där du jobbar efter dina förutsättningar. Fundera på vad du vill få ut av din träning.

2. Ge inte upp

Ge inte upp bara för att du missade ett pass eller två, eller för att du åt den där bullen som inte ingick i ditt kostschema. Det är inte hela världen.

3. Ha någon att “bolla” med

Det är bra att ha någon att prata med om du känner att din träning eller kost håller på att gå över styr. Får du ofta ångest eller tvångstankar över mat, kropp eller träning du behöva professionell hjälp. Det är inget fel med det!

4. Undvika stress

Det finns gott om t.ex appar, aktivitetsarmband m.m. för att mäta sömn, kalorier och träning. Manga tycker det kan vara intressant att följa sin utveckling och blir motiverad att bättra sig. Men andra känner bara stress och press av dessa. Känner du så: undvik dom! Sen så är dom oftast inte 100% tillförlitliga ändå.

 

 

massage Göteborg 

Mer läsning

Stretcha eller inte

Stretcha eller inte?  Uthållighet och styrka viktiga egenskaper vid olika typer av idrottsutövning. Rörlighet likaså. Man ska se till att ha den rörlighet som krävs

Ryggskott – ont i ryggen

Ryggskott kan ibland bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta slitna diskar, men för det mesta en överbelastning i nedre delen även kallad ländrygg eller korsrygg.Ryggbesvär

Låsning i bröstrygg

Låsning i bröstrygg Låsningar i bröstrygg kan visa sig som smärta eller värk mellan skulderbladen/bröstrygg och är en vanlig åkomma idag. Tex. kombinationen av statiskt