5 enkla övningar för att träna nacken

5 enkla övningar för att träna nacken

Behöver du redskap för att träna nackens muskulatur? Kanske, men det går faktiskt lika bra att träna med din egen kroppsvikt!

Här kommer 5 lite mer lite ”jobbiga” träningsövningar för en ond nacke. Många tror att nacken är skör och att du måste skydda och avlasta den med diverse hjälpmedel och annat hittepå. Trams säger jag!

Din nacke är stark och kan och skall tränas den oxå. Här kommer några enkla övningar för att stärka upp nacken, träna halsmuskler och bli av med smärta och stelhet. Du använder din egen kroppsvikt som redskap.

Kör övningarna långsamt. Börja med 2 set x 8-10 reps på alla övningar. Känns det ok så öka till 3 set x 8-10 reps nästa gång. Du kan träna nacken hemma!

Övningar för nacken

1. Ligg på mage. Lyft upp bröstkorg och nacke lite från golvet. Vrid sakta huvudet från höger till vänster.
2. Ligg på mage. Lyft upp bröstkorg och ”rulla” kota för kota i nacken
3. Ligg på rygg. Lyft nacke/huvud lite från golvet. Vrid sakta huvudet från höger till vänster.
4. Ligg på rygg. Lyft upp nacke och huvud lite från golvet och ”rulla” kota för kota i nacken.
5. Ligg på sidan. För huvudet långsamt upp och ner.

ATHLETIC CARE

Boka Personlig träning

Boka Massage

Mer läsning

5 grymma övningar för att träna magen

5 effektiva övningar för att träna magen Har du tröttnat på vanliga sit-ups? Det har jag! Varför inte testa något nytt! Utmana både sneda och

Ont i nacken?

Har du ont i nacken?  Känner du dig stel och har ont i nacken och huvudet efter en lång arbetsdag på kontoret, eller har lättare

Att träna med en skada

Träna med en skada Träna med en skada eller inte kunna träna alls är trist….   Tyvärr råkar vi ibland ut för en skada. Kanske