Hur mycket skall jag äta?

Hur mycket skall jag äta per dag?

Hur många kalorier behöver jag per dag?

En kvinna behöver i snitt 2 000-2 500 kcal och en man cirka 2 500-3 000 kcal per dag. Energibehovet varierar beroende på vikt, längd, ålder och hur mycket du rör på dig på dagarna. Har du ett fysiskt jobb och tränar jättemycket utöver det så behöver du äta mer.

Enkel matematik?

Om du gör av med mer energi (kalorier) än vad du stoppar i din kropp så kan du gå ner i vikt. En regel man kan följa om man vill vara viktstabil är att du som kvinna ska äta ca. 2 000-2 500 kalorier per dag och du som man ca. 2 500-3 000 kalorier per dag.

Mycket stillasittande, några hundra färre kalorier, motionerar du däremot mycket kan du i stället lägga på fler kalorier. Många äter tyvärr mer kalorier än de gör av med, vilket leder till extrakilon över en längre tid. Och det går snabbare om du inte tränar eller rör på dig. Vill du gå ner i vikt behöver du dra ner på kalorierna. Det är prio nummer ett!

Ät 300-500 mindre kalorier per dag

7 000 kalorier motsvarar ungefär ett kilo kroppsfett. Om du äter 500 kalorier mindre om dagen så kan du gå ca 0.5kg/vecka. Om du bort 1 000 kalorier per dag kan du gå ner ca 1kg i veckan. Vi rekommenderar inte att ha ett underskott på 1000/kcal och dag eller mer. Det kan bli väldigt lite mat och kroppen kanske bryter ner dina muskler istället för fett. Alternativt så drar du bort 500 kcal/dag, och lägger till lite motion som bränner fler kalorier.

Beräkna ditt kaloribehov hos Styrkelabbet (klicka på styrkelabbet)

Så hur mycket skall jag äta?

En rekommendation på kaloriintag (kvinna) kan se ut så här:

25% protein, 45% kolhydrater och 30% fett per dag. Så har du ett kaloribehov på 2000 kcal/dag skall du få i dig 125 gram protein (500 kcal), 225 gram kolhydrater (900 kcal) och 67 gram fett (600 kcal). Detta är ett endast ett riktmärke och inte som en regel!

Ditt främsta fokus bör alltid vara att välja bra livsmedel. Rekommendationerna på protein, kolhydrater och fett kan skilja beroende på mål, hur mycket du tränar och om du tränar löpning kontra styrketräning, stillasittande m.m.

Vill du veta mer om hur mycket du skall äta och hur mycket du behöver ha av protein, kolhydrater och fett? Kontakta oss. 

Vi använder Nutrition Data när vi beräknar ditt intag. Du får tillgång till en app där du kan skriva in allt du äter samt ha koll på att du inte får i dig för mycket eller för lite näring.

Mer läsning

medicinsk massage

Medicinsk massage

Medicinsk massage Medicinsk massageterapi är en djupgående samt hälsobefrämjande massage som inriktar sig på att återfå och underhålla god fysisk funktion i samband med rörelse,

företagsmassage

Företagsmassage

Företagsmassage Massage på jobbet Stillasittande och monotont kontorsarbete eller ett tungt fysiskt jobb kan ge upphov till smärta,värk eller belastningsskador. Massage är ett sätt att

Avslappningsmassage

Avslappningsmassage Vad är avslappningsmassage? Det är en avslappnande, välgörande och skön massage. Är du stressad och har många ”måsten” på jobbet eller i vardagen så