Muskelbristning i vaden – Gubbvad

Muskelbristning i vaden (gubbvad) är en vanlig förekommande snackis bland löpare och en alltför vanlig skada hos löpare idag. Så vad är det egentligen och går det att bli av med helt och hållet? Gubbvad är vanligt framför allt bland medelålders män, 35 år och äldre, men även kvinnor kan drabbas. Du kan få gubbvad av andra motionsformer också. 

Det är en vanligt förekommande idrottsskada som oftast uppstår vid någon form av explosiv aktivitet. Bristningen uppkommer i övergången från långsamt till snabbt arbete vid t.ex sprint eller en snabb rusning i någon bollsport såsom badminton, padeltennis, tennis eller squash. Men en muskelbristning kan också uppstå på grund av upprepade ensidiga rörelser.

muskelbristning i vaden

Muskelbristning i vaden

Skadan kommer oftast på våren när man börjar springa utomhus och ofta ökar träningsmängden för mycket. I början går upptrappningen bra men efter några veckor så hugger det plötsligt till i vaden. Och vips, så har du ett ofrivilligt uppehåll några veckor (2-3 veckor). Har man fått en större bristning i själva muskeln tar det cirka 6 veckor, man känner då ofta en grop i muskeln.

Gubbvad finns inte som facknamn i medicinsk litteratur . Det är mer ett samlingsnamn på små bristningar även kallad partiell ruptur i vadmuskulaturen. Oftast känner man den på mitten bak i vadmuskulaturen.

Det vanligaste är att den yttre vadmuskeln (Gastrocnemius) drabbas, men det finns tillfällen då även den djupa vadmuskeln (Soleus) bli drabbad. Det kan vara bra att ha en elastisk linda med sig under passet för att snabbt minska blödningen vid eventuell muskelbristning. Skulle du få en muskelbristning så linda muskeln hårt en stund, släpp sedan lite på spänningen men fortsätt med lindan.

Så vad händer vid muskelbristning i vaden?

Det vanligaste är att man får små bristningar i övergången mellan sena och muskel. När man blir äldre får man minskad elasticitet i bindväv/fascia (det som som omger musklerna). När muskeln inte längre orkar ta upp stötar, belastas bindväv/fascia mer och brister.

I detta område finns receptorer som bland annat styr spänningen i hälsena/muskel. Eventuellt kan det vara en skyddsmekanism för att inte hälsenan skall gå av.

Även stelhet i övergången ländrygg/bröstrygg kan eventuellt påverka cirkulation i underben, samt löpteknik.

Egenvård – rehab vid muskelbristning i vaden

En bristning = ingen löpning tills du kan promenera utan smärta!!

  • Första dagarna, endast lättrörelse av vadmuskeln. Gärna kompression med linda. Är du osäker på skadans omfattning, kontakta fysioterapeut!
  • Stretcha lätt, men bara till smärtgränsen.
  • Excentriska tåhävningar 2 gånger i veckan, 3 x 20 repetitioner, samt lätt egenmassage. Länk till video: Excentrisk träning vadmuskel
  • Börja jogga 100 m, gå 100 m i 1ca. 2–15 minuter, 2–3 gånger i veckan. Öka med 2–3 min i veckan under ca 2 veckor.
  • Därefter kan man i regel börja jogga några km i ett streck, ca 3 gånger i veckan. Öka distansen lite om allt känns bra . Du fortsätter också med excentriska tåhävningar under hela perioden.
  • Massera vaden lätt 1-2 minuter innan varje rehab/träningspass.

Boka tid för behandling och snabbare läkning:

Laserterapi – Laserbehandling

Massageterapi

Mer läsning

10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

  Dom flesta av oss vet att träning är hälsosamt, men kanske inte exakt för vad. Här har du 10 anledningar att träna och varför

Vad är hälsosamt?

Vad är hälsosamt? Vad kravs för att vara hälsosam?  Allt fler vill leva ett “hälsosamt” liv. Men har jakten på den perfekta kroppen och det