Muskelbristning i vaden – Gubbvad

Muskelbristning i vaden – Gubbvad

Du snörar på dig löparskorna för att sticka ut på veckans tredje löppass. Du tycker det känns lite konstigt i vaden och en stund senare får du jätteont…

Muskelbristning i vaden (gubbvad) är en vanlig förekommande snackis bland löpare och en alltför vanlig skada hos löpare idag. Så vad är det egentligen och går det att bli av med helt och hållet? Gubbvad är vanligt framför allt bland medelålders män, 35 år och äldre, som börjar idrotta efter år av uppehåll men även kvinnor kan såklart drabbas. Du kan få gubbvad/muskelbristning av andra motionsformer också. Nu när det råder padelfeber är ömma hälsenor rätt vanligt och det kan vara ett tecken på att en muskel/sena håller på att brista. Styrketräning i förebyggande syfte kan minska dessa skador rejält.

“Gubbvad” är en vanligt förekommande idrottsskada som oftast uppstår vid någon form av explosiv aktivitet. Bristningen uppkommer i övergången från långsamt till snabbt arbete vid t.ex sprint eller en snabb rusning i någon bollsport såsom badminton, padel, tennis eller squash. Dålig eller ingen uppvärmning innan spel er en väldigt vanlig orsak till att muskler brister. Men en muskelbristning kan också uppstå på grund av upprepade ensidiga rörelser.

muskelbristning i vaden

Muskelbristning, vad händer?

Skadan kommer oftast på våren när man börjar springa utomhus eller ökar träningsmängden för mycket och för snabbt. I början går upptrappningen bra men efter några veckor så börjar det först ömma lite och efter några träningspass till så hugger det plötsligt till i vaden. Och vips, så har du ett ofrivilligt uppehåll några veckor (2-3 veckor om bristningen är liten). Har man fått en större bristning i själva muskeln tar det cirka 6 veckor innan muskeln kan utsättas för större belastning. Man känner då ofta en “grop” i muskeln.

Gubbvad finns inte som facknamn i medicinsk litteratur . Det är mer ett samlingsnamn på små muskelbristningar även kallad partiell ruptur i vadmuskulaturen. Oftast känner man den på mitten bak i vadmuskulaturen.

Det vanligaste är att den yttre vadmuskeln (Gastrocnemius) drabbas, men det finns tillfällen då även den djupa vadmuskeln (Soleus) bli drabbad. Det kan vara bra att ha en elastisk linda med sig under passet för att snabbt minska blödningen vid eventuell muskelbristning. Skulle du få en muskelbristning så linda muskeln hårt en stund, släpp sedan lite på spänningen men fortsätt med lindan. Kompression av muskeln är bra.

Så vad händer vid muskelbristning i vaden?

Det vanligaste är att man får små bristningar i övergången mellan sena och muskel. När man blir äldre får man minskad elasticitet i bindväv/fascia (det som som omger musklerna). När muskeln inte längre orkar ta upp stötar, belastas bindväv/fascia mer och brister.

I detta område finns receptorer som bland annat styr spänningen i hälsena/muskel. Eventuellt kan det vara en skyddsmekanism för att inte hälsenan skall gå av.

Även stelhet i övergången ländrygg/bröstrygg kan eventuellt påverka cirkulation i underben, samt löpteknik.

Egenvård – rehab vid muskelbristning i vaden

En bristning = ingen löpning tills du kan promenera utan smärta!!

  • Första dagarna, endast lätt rörelse av vadmuskeln. Gärna lätt kompression med linda. Är du osäker på skadans omfattning, kontakta fysioterapeut!
  • Stretcha lätt, men bara till smärtgränsen.
  • Excentriska tåhävningar 2 gånger i veckan, 3 x 20 repetitioner, samt lätt egenmassage. Länk till video: Excentrisk träning vadmuskel
  • Börja jogga 100 m, gå 100 m i 1ca. 2–15 minuter, 2–3 gånger i veckan. Öka med 2–3 min i veckan under ca 2 veckor.
  • Därefter kan man i regel börja jogga några km i ett streck, ca 3 gånger i veckan. Öka distansen lite om allt känns bra . Du fortsätter också med excentriska tåhävningar samt annan styrketräning under hela perioden.
  • Massera vaden lätt 1-2 minuter innan varje rehab/träningspass.

Boka tid för behandling och snabbare läkning:

Laserterapi – Laserbehandling

Massageterapi

Rehabövningar – Personlig träning

Mer läsning

Kostrådgivning

Ett personligt kostschema anpassat för dig, din kropp med maten du gillar att äta gör det lättare att behålla motivationen. Hur fungerar kostrådgivning? Ett personligt

Är du sockerberoende?

Sötsuget kommer…. Det är sent på kvällen och du sitter och slötittar tv. Du är inte hungrig men lite sugen på nåt. Men inte vad

10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

Dom flesta av oss vet att träning är hälsosamt både för kropp och knopp, men kanske inte exakt för vad. Behöver man anledning att träna?