10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

 

Dom flesta av oss vet att träning är hälsosamt, men kanske inte exakt för vad. Här har du 10 anledningar att träna och varför det är bra för hälsan!

DET FINNS MER ÄN 10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA…

Det är ingen hemlighet att träning är bra både för kroppen och knoppen! Man kan minska risken för att råka ut för en mängd sjukdomar men även ge dig mer kraft i dina vardagliga sysslor som t.ex ditt arbete. 

Här kommer en lista på 10 anledningar att träna och dess effekter. Och att planera in lite motion i vardagen behöver inte vara krångligt, ta mycket tid eller vara svårt.

Om du redan känner till alla anledningar till varför du borde börja träna, men inte riktigt vet hur du skall lägga upp din träning så är du välkommen att kontakta oss på Athletic Care!

10 ANLEDNINGAR ATT TRÄNA

1. MINSKA STRESS

Regelbunden träning sänker dina stressnivåer. När livet blir stressigt och man känner att man inte hinner med sin träning höjs stressupplevelsen ytterligare. Känner dig väldigt stressad kan det göra gott med ett lugnare träningspass. Varför inte ta en promenad på 20-30 minuter dom dagar du inte hinner till gymet. Långsiktigt visar forskning att träning minskar stress.  

2. MINSKAR MILD TILL MÅTTLIG DEPRESSION

Träning kan minska mild depression och höja livskvalitén. Det innebär inte att depression beror på inaktivitet, men att om du lider av enklare former av depression och nedstämdhet så kan du må bättre genom att röra på dig, även när det tar emot på grund av sjukdomens symtom. Dessutom minskar du risken för att drabbas av depressioner om du lever ett aktivt liv.  

3. MINSKAR RISKEN FÖR DIABETES TYP 2

Träning kan minska risken för att utveckla en av våra största folksjukdomar, nämligen diabetes typ 2. Detta sker bland annat genom att träning eller fysisk aktivitet förbättrar den metabola kontrollen

4. DU KLARAR AV VARDAGEN BÄTTRE

Träning gör dig utrustad för att klara av dom vardagliga kraven, som att bära hem matkassar, fysiskt tungt arbete, leka med barnen eller klara dig om du skulle vara med om en olycka eller skulle behöva fly. 

5. GER DIG BÄTTRE SJÄLVFÖRTROENDE

Personer som tränar upplever ofta, förutom ett bättre välbefinnande, även en ökad tro på sig själv och sina förmågor. 

6. ENLARE ATT HÅLLA EN HÄLSOSAM VIKT

Träning och kost går hand i handske och många upplever att det är enklare att äta bra när man har ett mål med sin träning. Studier visar att personer som tränar regelbundet har lättare att behålla en hälsosam vikt. 

7. BÄTTRE METABOLISK HÄLSA

Förbränning av energi, kolhydrater, protein och fett förbättras med fysisk aktivitet. Risken för diabetes typ 2 minskar, men oxå andra metabola sjukdomar och tillstånd kan minskas med träning och fysisk aktivitet. 

8. DU FÅR BÄTTRE KREATIVITET OCH HÖGRE KONCENTRATION

Kreativitet och koncentrationsförmåg påverkas positivt av träning

9. BÄTTRE SÖMN

Fysisk aktivitet förbättrar din sömnkvalite. Men många upplever att intensiv träning sent på kvällen och nära läggdax gör det svårt att sova. Vi stressar kroppen rätt rejält vid intensiv träning. Så se till att ha tid efter träningspasset så du hinner äta och varva ner ordentligt innan du skall gå och lägga dig.

10. GER ÖKAD FÖRVÄNTAD LIVSLÄNGD

Alla kroppens organ gynnas av träning eller fysisk aktivitet. Genom att träna höjer din förväntade livslängd.  

Det finns såklart många fler anledningar att träna 🙂

/Kenneth

ATHLETIC CARE

Mer läsning

Vad är hälsosamt?

Vad är hälsosamt? Vad kravs för att vara hälsosam?  Allt fler vill leva ett “hälsosamt” liv. Men har jakten på den perfekta kroppen och det

Stretcha eller inte

Stretcha eller inte?  Uthållighet och styrka viktiga egenskaper vid olika typer av idrottsutövning. Rörlighet likaså. Man ska se till att ha den rörlighet som krävs