Kom i form snabbt – Gå ner i vikt snabbt

kom i form

Kom i form snabbt – Gå ner i vikt snabbt. Räcker det med träningsprogram gym 3 dagar?  

Vi letar tyvärr alltid efter genvägar och snabbaste sättet för att må bättre eller gå ner i vikt. Kan man komma i form på en månad? Hur kommer man i form utan ansträngning?

Vill du bli starkare/snabbare/rörligare/gå ner i vikt så MÅSTE du ge det tid!

Vem har inte läst rubriker som ”bli superstark med endast 7 minuters träning i veckan eller gå ner tio kilo på en månad”. Vad än förstasidan på Aftonbladet eller andra tidningar säger är träning och hälsa ingen quickfix. 

Jag kommer aldrig försöka sälja snabba resultat. Långsiktighet är det som gäller och det som faktiskt ger resultat på riktigt. Jag förstår att det finns en anledning till att folk hoppar från en diet till annan när man blir lockad av hur ”snabbt och fantastiskt ” det ska gå denna gång.

Man vill att det skall gå snabbt och lätt. Kanske en diet på pulver som man har läst så bra om. Några veckor senare är de tillbaka i samma gamla vanor. Dom kilona man gick ner är tillbaka och det enda man gjort är troligtvis att sabba ämnesomsättningen och självkänslan. Dom sju minuterna av träning gav inte dom musklerna som utlovades. Man blev inte starkare, fick inte mindre ont och du känner dig i ännu sämre skick än innan.

Vi vill gå ner i vikt snabbt. Har man gått upp tio kilo i fettmassa så är det ungefär 70 000 kalorier. Att göra sig av med dessa kalorier tar tid. Du kan inte bara sluta att äta. Det går inte att ”tighta till kroppen snabbt”. Äter du alldeles för lite så bryter kroppen ner din muskelmassa oxå. Kroppen gör ingen skillnad på vad den bryter ner när vi äter för lite.

Att göra en förändring i sitt liv vare sig det gäller kost, viktnergång, bygga muskler är en process som du måste ge tid. Ibland är det bättre med små förändringar åt gången. 7 minuters träning om dagen eller  i veckan är självklart bättre än noll minuter men förvänta dig inga ”superresultat”. I det stora hela så ger det inte mycket. Iallafall inte i ökad muskelmassa eller mer synliga muskler.

Nu laddar vi för våren, för ändringar av beteenden och träningsvanor som främjar långsiktighet. Skippa ”kom i form på 6 veckor”. Quickfixes funkar inte! Det kan vi slänga i soporna! 

Vill du veta mer? Athletic Care har sin PT-studio/klinik bara 10 minuter med bil från centrum i Göteborg. Adressen är: Tillfällavägen 15, Sävedalen. Boka tid för en konsultation om hur vi kan lägga upp en smart och hållbar plan för dig HÄR

Kenneth – Athleticcare

Mer läsning

Powerwalk passar alla!

Vad är powerwalk? Powerwalk är helt enkelt raska promenader som du oftast kan du göra överallt. På lunchen, utomlands, på stranden, i skogen. Helt enkelt

5 grymma övningar för att träna magen

5 effektiva övningar för att träna magen Har du tröttnat på vanliga sit-ups? Det har jag! Varför inte testa något nytt! Utmana både sneda och

5 enkla övningar för att träna nacken

5 enkla övningar för att träna nacken Behöver du redskap för att träna nackens muskulatur? Kanske, men det går faktiskt lika bra att träna med