Träna med högt blodtryck

Träna med högt blodtryck?

Fysisk aktivitet vid högt blodtryck har diskuterats mycket de senaste åren. Och framför allt bristen på fysisk aktivitet och betydelsen av detta för uppkomsten av hjärt och kärlsjukdom.

Träning i alla former är uppenbart gynnsamt för kroppen och den viktigaste formen av fysisk aktivitet den som blir av! Dom största riskfaktorerna för hjärt och kärlsjukdom är högt blodtryck, rökning, blodfettsrubbningar, diabetes, övervikt och föga överraskande stillasittande. För att förebygga högt blodtryck är fysisk aktivitet den viktigaste delen i behandlingen. Det går alldeles ut märktas träna med högt blodtryck.

Träna med högt blodtryckVilken träning är bäst?
Vilken sorts träning har visat sig vara bäst? Både dynamisk uthållighetsträning (konditionsträning) och styrketräning ger effekter på blodtrycket av positiv verkan. Dynamisk aerobisk uthållighetsträning med avsikten att få med stora muskelgrupper såsom: gång, joggning, löpning eller cykling. Med vikter där styrka tränas för att uppnå ökad muskelstyrka och kraft.

Båda träningarna ger en blodtryckssänkning.
Både aerob och anaerob träning har verkan på din blodtryckssänkning.

Använd gärna en stegräknare

Stegräknare finns numera nästan i varje smarttelefon, puls eller aktivitetsarmband. Man bör satsa på ca. 10.000 steg per dag för att räknas som “fysisk aktiv”.

Kost

Hälsosam mat är viktig för alla människor och ännu viktigare om man har högt blodtryck. Genom maten reglerar vi näringsintaget och får i oss livsviktiga vitaminer och mineraler.

Frukt och grönsaker är livsmedel som är mycket gynnsamma för hälsan och skyddar mot hjärt-kärlsjukdom. Detsamma gäller fisk.

Man vet också att i stora mängder så är mättat fett, rött kött och möjligen vissa mejeriprodukter (smör) mat som kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Man kan även minska på salt om saltintaget är alltför högt. Rekommendationen är ca. 6 gram koksalt per dag, helst lägre.

Näringsintaget bidrar också till att reglera vikten. Får vi i oss mer näringsämnen än vi behöver lagras detta överskott som fett i din kropp.

https://athleticcare.se

Länkar:

https://www.netdoktor.se/hjart-karlsjukdom/sjukdomar/egenbehandling-av-hogt-blodtryck/