Vad är gubbvad?

Gubbvad är en vanlig förekommande snackis bland löpare och en alltför vanlig skada hos löpare idag. Så vad är det egentligen och går det att bli av med helt och hållet? Gubbvad är vanligt framför allt bland medelålders män, 35 år och äldre, men även kvinnor kan drabbas. Du kan få gubbvad av andra motionsformer också. 

Gubbvad Göteborg

Skadan kommer oftast på våren när man börjar springa utomhus och ofta ökar träningsmängden för mycket. I början går upptrappningen bra men efter några veckor så hugger det plötsligt till i vaden. Och vips, så har du ett ofrivilligt uppehåll några veckor (2-3 veckor). Har man fått en större bristning i själva muskeln tar det cirka 6 veckor, man känner då ofta en grop i muskeln.

Gubbvad finns inte som facknamn i medicinsk litteratur . Det är mer ett samlingsnamn på små bristningar i vadmuskulaturen.

Det vanligaste är att den yttre vadmuskeln (Gastrocnemius) drabbas, men det finns tillfällen då även den djupa vadmuskeln (Soleus) bli drabbad. Det kan vara bra att ha en elastisk linda under passet för att snabbt minska blödningen vid eventuell muskelbristning.

Så vad händer i vaden?

Det vanligaste är att man får små bristningar i övergången mellan sena och muskel. När man blir äldre får man minskad elasticitet i bindväv/fascia (det som som omger musklerna). När muskeln inte längre orkar ta upp stötar, belastas bindväv/fascia mer och brister.

I detta område finns receptorer som bland annat styr spänningen i hälsena/muskel. Eventuellt kan det vara en skyddsmekanism för att inte hälsenan skall gå av.

Även stelhet i övergången ländrygg/bröstrygg kan eventuellt påverka cirkulation i underben, samt löpteknik.

 

Egenvård – rehab vid gubbvad

En bristning = ingen löpning tills du kan promenera utan smärta!!

  • Excentriska tåhävningar 2 gånger i veckan, 3 x 20 repetitioner. Länk till video: Excentrisk träning vadmuskel
  • Börja jogga 100 m, gå 100 m i 1ca. 2–15 minuter, 2–3 gånger i veckan. Öka med 2–3 min i veckan under ca 2 veckor.
  • Därefter kan man i regel börja jogga några km i ett streck, ca 3 gånger i veckan. Öka distansen lite om allt känns bra . Du fortsätter också med excentriska tåhävningar under hela perioden.
  • Massera vaden lätt 1-2 minuter innan varje rehab/träningspass.

 

Boka tid för behandling och snabbare läkning:

Laserterapi – Laserbehandling

Massageterapi